Komunikaty
Kontrole sanitarne w obiektach żywnościowo – żywieniowych 2011.12.09
- Komunikaty - Żywność i Żywienie
- 16-12-2011
Informacja Świętokrzyskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego na temat wyników bieżących kontroli sanitarnych przeprowadzonych w obiektach żywnościowo – żywieniowych w woj. świętokrzyskim w okresie 05.12 – 09.12.2011r.
W dniach od 05.12do 09.12 w województwie świętokrzyskim przeprowadzono ogółem 151 kontroli w obiektach żywnościowo – żywieniowych. Kontrolowano między innymi:
1. SKLEPY SPOŻYWCZE:
- liczba kontroli w sklepach spożywczych – 82,
- liczba nałożonych mandatów karnych za uchybienia w stanie sanitarno – higienicznym – 4 na kwotę 800 zł,
- liczba wydanych decyzji administracyjnych: 33, w tym: 17 – decyzji opłatowych, 10 – decyzji dot. zatwierdzania obiektów, 1 – decyzja warunkowo zatwierdzająca, 2 – decyzje z zarządzeniami poprawy stanu sanitarno – technicznego, 1 – decyzja przedłużająca termin wykonania zarządzeń, 2 – decyzje dot. wykreślenia obiektu z rejestru;
2. HURTOWNIE:
- liczba przeprowadzonych kontroli – 3,
- mandatów karnych nie nakładano,
- decyzji administracyjnych nie wydawano;
3. KIOSKI:
- liczba przeprowadzonych kontroli – 7, w tym 3 kontrole dot. kiosków na targowiskach,
- mandatów karnych nie nakładano,
- decyzji administracyjnych nie wydawano;
4. ZAKŁADY ŻYWIENIA ZBIOROWEGO OTWARTE:
- liczba przeprowadzonych kontroli – 20,
- liczba nałożonych mandatów karnych za uchybienia w stanie sanitarno-higienicznym – 5 na kwotę 1250zł,
- liczba wydanych decyzji administracyjnych: 9, w tym: 3 – decyzje opłatowe, 1 – decyzja przedłużająca termin wykonywania zarządzeń, 3 – decyzje dot. zatwierdzania obiektów, 2 – decyzje o wykreśleniu z rejestru;
5. ZAKŁADY ŻYWIENIA ZBIOROWEGO ZAMKNIĘTE:
- liczba przeprowadzonych kontroli – 10,
- mandatów karnych nie nakładano,
- liczba wydanych decyzji administracyjnych: 5, w tym: 2 – decyzje opłatowe, 1 – decyzja dot. zatwierdzania obiektu, 2 – decyzje z zarządzeniami poprawy stanu sanitarno – technicznego;
6. ZAKŁADY PRODUKCJI ŻYWNOŚCI:
- liczba przeprowadzonych kontroli – 13,
- liczba nałożonych mandatów karnych za uchybienia w stanie sanitarno-higienicznym – 1 na kwotę 100zł,
- liczba wydanych decyzji administracyjnych: 4, w tym: 2 – decyzje opłatowe, 1 - decyzja zatwierdzająca, 1 – decyzja z zarządzeniami poprawy stanu sanitarno – technicznego;
Karanie mandatowe stosowano za:
- brak bieżącej czystości i porządku w pomieszczeniach produkcyjnych, magazynowych i socjalnych,
- brak bieżącej ciepłej wody do mycia rąk i celów porządkowych,
- brak środków do mycia i dezynfekcji rąk, powierzchni, urządzeń i sprzętu,
- brak wydzielonego i odpowiednio wyposażonego miejsca do przetrzymywania sprzętu porządkowego,
- brak warunków do higienicznego przechowywania odzieży osobistej i ochronnej personelu,
- nieprawidłowe magazynowanie żywności (brak podestów - produkty magazynowane bezpośrednio na podłodze),
- w obrocie środki spożywcze po terminie przydatności do spożycia, dacie minimalnej trwałości i o zmienionych cechach organoleptycznych,
- brak zabezpieczenia produktów spożywczych nieopakowanych przed zanieczyszczeniem,
- brak segregacji asortymentowej w urządzeniach chłodniczych,
- brak opisu porcji potraw przechowywanych w lodówkach i zamrażarkach,
- brak prawidłowych warunków do przechowywania opakowań jednorazowego użytku,
- nie przestrzeganie instrukcji dobrej praktyki higienicznej w zakresie procesów mycia i dezynfekcji,
- brak do wglądu orzeczeń lekarskich z badań do celów sanitarno – epidemiologicznych.